Mit valnøddetræ græder – hvad bør jeg gøre?

Jeg har et kæmpestort valnøddetræ, som nu i en måned har »grædt« fra barken ca. 50 cm over jorden… Når jeg piller i barken kan jeg se nogle bitte, bitte, små hvide orm – tynde som en knappenål.

Hvad kan jeg gøre? Og ved I mon, hvad der er i vejen med mit træ?

Blødende valnød

Foto: Ingerlise Lund

På forhånd tak for et forhåbentligt svar.

Med venlig hilsen
Ingerlise Lund, april 2012

Svar

Valnøddetræer har let ved at komme til at væske (»græde«) i perioden fra Nytår og frem til løvspring. Det sker, når der er opstået en såring ind til veddet. Ofte skyldes det beskæring, men efter billedet og det oplyste kan det ikke være årsagen her. Snarest må man frygte, at der er et svampeangreb i gang i rodnettet og rodhalsen. De trådtynde, hvide orme er nematoder, her uden tvivl i søgen efter den sukkerholdige saft fra såret.

Der er ikke meget at gøre ved problemet med væskeflåd, men for det første hører saftudtrædningen op, når løvspringet er overstået, og for det andet er det i sig selv et symptom. Alvoren ligger derimod i den dybere årsag: skaden på rødder og rodhals. Her kan man egentlig kun hjælpe træet ved at lægge en topdressing ud over hele det areal, som kronen kan dryppe på (drypzonen). Brug en blanding af lige dele filtergrus og halvt omsat kompost, gerne tilført ca. 5 kg perlekalk til hele blandingen, og læg det ud i et lag på 2–3 cm tykkelse snarest muligt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Mit valnøddetræ græder – hvad bør jeg gøre?