Hvad er de små runde pletter på vores poppel?

Kongeskjoldlus er en ny invasiv art

Poplen er oversået med små runde prikker. Foto: Bent Holm Madsen

I dag opdagede jeg, at vores gamle poppel er fyldt med 1000-vis af små runde pletter på stammen (i skyggesiden) og undersiden af grenene så langt jeg kan se op i træet. Først troede jeg det var duerne der havde svinet stammen, men det er som sagt fine runde pletter hele vejen op i træet.

Pletterne minder om et svampeangreb, er ½ cm i diameter, mørkt grålige med en hvidlig halvmåneformet krans på underste del.

Jeg vil meget gerne høre hvad det kan være, hvad jeg evt. kan gøre ved det, og ikke mindst om det er skadeligt for træet på sigt, da det er et stort smukt træ.

Kongeskjoldlus

De runde prikker tæt på. Foto: Bent Holm Madsen

Med venlig hilsen
Bent Holm Madsen, maj 2012

Svar

Der er ingen tvivl om, at skadegøreren her er arten Kongeskjoldlus (Pulvinaria regalis), som er under invasiv spredning på snart sagt alle løvtræer, især i Københavnsområdet og i det nordøstlige Sjælland.

Da træet er meget gammelt, er der ikke meget at gøre ved problemet. På mindre træer – hvis de allerede er i gang dér – kan man bruge en stålbørste til at flå dyrenes skjolde op med, sådan at fugle og andre naturlige fjender kan komme i gang med at æde dem.

Du kan se mere om kongeskjoldlusen i artiklen Kongeskjoldlus på Universitetshavernes træer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er de små runde pletter på vores poppel?