Hvorfor visner min hortensia?

Min hortensia, som har stået i udestuen i vinter, er begyndt at få nogle visne pletter i randen af bladene. En brun kant inderst mod resten af bladet og stykket ud mod kanten er visnet grønt. Planten er omplantet i pottemuld sidste sommer, da jeg fik den. Der er ingen synlige dyr, men jeg har for en sikkerheds skyld sprøjtet den med specialolie mod insekter og meldug, desuden nipper jeg de angrebne blade af. Hvad kan jeg ellers gøre?

Med venlig hilsen
Else Hermansen, april 2002

Svar

Det er ikke muligt at svare præcist på dette, men der er næppe tale om skadedyr af nogen slags, så man bør ikke bruge hverken specialolie eller for den sags skyld noget andet middel. Alle bekæmpelsesmidler skader nemlig planterne.

Her er der sandsynligvis tale om et problem, som stammer fra jorden. Mistanken kunne rette sig mod overgødskning (eventuelt udløst af korrekte, meget begrænsede vandinger). Forsøgsvis kan man fortsætte med at fjerne de syge blade og så potte planten om i en jordblanding bestående af lige dele filtergrus (også kendt som »faldsand« i børnehaver) og pottemuld.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor visner min hortensia?