Er det gamle kirsebærtræ sygt – og hvad fejler det?

Stammen på det gamle kirsebærtræ

Stammen på det gamle kirsebærtræ Foto: Mette Christiansen

Vi har et meget stort og gammelt kirsebærtræ (sødkirsbær), der måske er blevet sygt.

Vi ved ikke hvor gammlet det er, men stammen er 1 m+ i omfang. Tror måske det er arten Stella, da vi ikke har andre frugttræer, og det de sidste 3–4 år har båret masser af dejlig frugt, til glæde for alle naboer i omegnen.

I år startede det med ok blomstring (dog ikke så mange som de sidste år), men gik så i stå, da det havde sat bær og var ved at udvikle blade. Blade og bær begyndte at visne, og de tilbageværende blade er ikke vokset siden. Vi kan ikke se nogle svampe infektioner eller skade dyr.

Er der tale om en sygdom?

Det gamle kirsebærtræ

Det gamle kirsebærtræ Foto: Mette Christiansen

Blade og bær begyndte at visne. Foto: Mette Christiansen

Med venlig hilsen
Mette Christiansen, juni 2012

Svar

På billederne ses store knuder på barken af stammen og de ældre grene. Det skulle ikke undre mig, om der desuden findes indfaldne sår de samme steder. Under alle omstændigheder er der tale om et meget fremskredet angreb af bakteriekræft. Som træet ser ud nu, har angrebet været i gang i årevis, upåagtet eftersom træet stadigvæk bar masser af blomster og bær, men ikke desto mindre ganske alvorligt. Dette så meget desto mere som kræften er uhelbredelig.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Er det gamle kirsebærtræ sygt – og hvad fejler det?