Overlever vores blommetræ svampeangrebet?

Hermed et spørgsmål om et svampeangreb i et gammelt blommetræ (Reine Claude?). Som det ses på billedet (nederst på siden), er det er stort træ, der betyder meget for synsintrykket af haven, selv om det aldrig bærer blommer. Højst 10 stk. på de 8 år vi har ejet haven. Som det ses på det andet billede, er det angrebet af en svamp med et orange/gult frugtlegeme. Der er også op ad stammen en del små svampe, der ligner fyrsvampe. Under træet vokset i græsplænen en mængde svampe, lyse som champignons og med lameller. Ca. 2 meter fra blommen står en bøgehæk, plantet for 4 år siden.

Nu vil jeg gerne vide hvad jeg skal gøre:

  1. Kan træet bevares?
  2. Hvis ikke, kan der plantes et andet frugttræ hvor det stod, eller hvor langt skal man væk.
  3. Er bøgehækken i fare?
  4. Hvis ja, er der noget man gøre for at redde den.

Med venlig hilsen
Jan Brøndsted, marts 2003

Svar

Den orange-gule svamp hedder svovlporesvamp, Laetiporus sulphureus, og den fremkalder brunråd i træet. Det vil sige, at den æder løs af celluloseindholdet i kerneveddet. Følgen bliver, at træet bliver hult og fyldt med brunt trøske. Det kan overleve i mange år, men vil langsomt sygne hen og dø.

De små hatte, som ligner fyrsvampe, er virkelig også en art af fyrsvamp, som netop foretrækker Prunus-arter. Også den er dræbende for træet.

Derimod er de små svampe, der ikke er i kontakt med træet, enten harmløse rådsvampe eller gavnlige mycorrhiza-svampe. De har under ingen omstændigheder noget med træets svækkelse at gøre.

Så nej, træet vil uundgåeligt dø. Men bøgehækken er næppe i overhængende fare.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Overlever vores blommetræ svampeangrebet?