Kan naboens træer smitte nye paradisæbletræer?

Min far vil gerne have et par paradisæbletræer i haven. Men naboen har et med en sygdom. Vi ved ikke, hvad det er for en sygdom, men det har haft rød/gule blade med sorte og brune pletter hele sommeren, og nogle af grenene er døde.

Så spørgsmålet er, om det kan smitte de træer, min far vil plante?

Med venlig hilsen
Morten Christiansen, oktober 2012

Svar

Det lyder, som om naboens træer er angrebet af æbleskurv. Det er en svampesygdom, som er knyttet til æble, dvs. spiseæble, vildæble og alle mulige slags paradisæbler. I værste fald – og det passer godt med den meget fugtige sommer – kan sygdommen angribe og dræbe mindre grene.

Der er dog den trøst, at nogle få sorter af paradisæble er modstandsdygtige overfor sygdommen. Det drejer sig f.eks. om den, som hedder Malus baccata ‘Brændkjær’, så måske skulle han satse på den?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan naboens træer smitte nye paradisæbletræer?