Hvad gør jeg ved mine to delvist visne hængepil?

Jeg mener, at det er to hængepil, Salix repens, jeg har på min altan i store krukker. Jeg fik et chock, da jeg kom tæt på dem, de ser døde og tørre ud. Hvad er der galt, og kan de reddes.

Jeg er ellers så god ved mine planter, men dette kom som en overraskelse. De er 1½ m høje.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Henriette Duve, april 2013

Svar

Det lyder, som om det netop er hængepil, du har i krukkerne. Det er svært at sige, hvad der er galt, men det er meget sandsynligt, at pilene er visnet på grund af den langvarige barfrost i marts. Pilene er podet øverst på den oprette stamme, så hvis samtlige grene oven for podestedet er visne, må du anse planterne for færdige (grundstammen er nemlig sejlepil, som ikke ar noget særligt). Hvis grenene derimod er friske på det inderste stykke, skal du klippe alt det visne væk og holde planten moderat vandet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør jeg ved mine to delvist visne hængepil?