Kan jeg redde ligusterhæk, som er ved at gå delvis ud?

Vi har en ca. 20 år gammel ligusterhæk, som er ved at dø i et område på 3–4 meter.

På billedet ses nærfoto af fænomenet. Der er flere områder, hvor grenene er helt døde. Hvad skyldes dette, og hvad kan vi gøre. Der er ingen af de af jer viste billeder i andre spørgsmål om liguster, der passer på det, jeg ser i vores hæk. Vil evt. nye planter blive smittet af denne sygdom?

ligusterhæk

Død gren i ligusterhæk Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Palle Olsen, september 2013

Svar

Dette billede kender mange haveejere. Det skyldes en kombination af flere ting:

  • For det første kan hækken bestå af flere forskellige – men udefra set ensartede – sorter, som i virkeligheden har meget forskellig modstandskraft over for sygdom.
  • For det andet kan dele af hækken være skygget det meste af dagen, sådan at planterne ikke kan danne tilstrækkeligt stof til at erstatte svækkede grene.
  • Og for det tredje kan svækkelsen skyldes en hårdhændet klipning, noget, man kan være nødsaget til med års mellemrum.

Så kuren er dels at fjerne det, som skygger for hækken, dels at gå planterne efter med en beskæresaks og fjerne alt det døde og syge, og dels at holde hækken tæt klippet de næste 2–3 år. Dette har i flere omgange reddet min egen hæk, som har haft ganske tilsvarende svækkelser.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan jeg redde ligusterhæk, som er ved at gå delvis ud?