Hvad fejler mine Clara Frijs pærer?

Mange af de nye skud på min Clara Frijs bliver de yderste 8–10 blade sorte. Jeg har klippet de sorte skud af, så snart jeg har set dem.

Alle de udviklede pærer bliver skurvede, rådner og skrumper ind, så de ligner en morkel svamp. Jeg har gættet på, at angrebet er enten monilla eller ildsot.

Hvis jeg graver træet op, kan jeg så plante et nyt pæretræ af samme sort på stedet, og er angrebet ildsot eller monilia?

Med venlig hilsen
John Overgaard, oktober 2013

Svar

Det lyder, som om der er mere end ét problem her.

De sorte blade er en karakteristisk reaktion på vandmangel hos pære. Den lange, tørre sommer er i sig selv forklaring nok, men der kan godt være foretaget ting i nærheden af træet, som forværrer problemet: niveauændring af jordens overflade, gravning til rør eller ledninger, nyanlæg af sti eller terrasse i nærheden f.eks.

Ildsot er der i hvert fald ikke tale om, for den bakteriesygdom ville få blomster og blade til at blive brune uden at kunne falde af. De skrumpne pærer kunne godt tyde på gul monilia, men det er yderst sjældent, at den svamp angriber pære. Hvis der er tale om en form for skurv, skal der være dybe flækninger ind gennem frugternes overhud og i unge grenes bark, men dette omtales ikke.

Det går ikke at plante pære efter pære, da træet fremkalder »jordtræthed«, en symptombillede, som indebærer manglende tilvækst og tidlig død.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler mine Clara Frijs pærer?