Mynte med mug?

Jeg har plantet en købt mynteplante i en krukke i min vindueskarm. Den er nu begyndt at visne nedefra og har fået noget, der ligner hvid mug på bladene. Denne kan dog børstes af.

Jeg har også plantet myntefrø selv i en krukke ved siden af den anden, og nogle af dens blade er nu også angrebet af ‘muggen’. Hvad er dette, og hvad gør jeg?

Mynte med gråskimmel

Den købte mynteplante visner nedefra. Foto: Line Thomsen

Mynteblade med gråskimmelangreb

De såede mynteplanter er også angrebet på nogle af bladene. Foto: Line Thomsen

Med venlig hilsen
Line Thomsen, april 2014

Svar

Der er ingen tvivl om, at dine planter lider af gråskimmel, en meget udbredt form for »mug«. Kuren består i at fjerne de angrebne dele (og endelig ikke »støve dem af«, for det spreder smitten).

Dernæst skal der arbejdes forebyggende, og det vil i denne sammenhæng sige: med mindst mulig fugtighed omkring planterne. Vand dem nedefra (f.eks. via en underskål), dæk jorden med ca. 1 cm sand, og luft godt ud i rummet, hvor planterne står.

Det hele tilsammen bør kunne slå problemet ned.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Mynte med mug?