Er de misdannede aspargesskud angrebet af rust?

Sidste år i april anlagde jeg et aspargesbed med købte planter.

I år kommer de nye skud skæve og rødplettede op. Jeg har søgt på nettet og kommet frem til, at de må være angrebne af rust. Jeg har skåret de angrebne skud af helt ned til ca. 4 cm under jordoverfladen, og selv der ses angrebene.

Efter hvad jeg har forstået, er der ingen behandling. Kan bedet reddes? Hvad har jeg antagelig gjort forkert? Vil svampen kunne smitte andet i haven? Vil svampen have »forurenet« jorden, så jeg skal tænke på, hvad jeg gør ved bedet bagefter?

Jeg er rigtig glad for asparges – et nyt forsøg med et nyt bed, er der her stor sandsynlighed for, at historien vil gentages?

Med venlig hilsen
Anna Lynge, april 2014

Svar

Det er nu ikke så sikkert, at planterne er skadet af rust. Andre ting (frost f.eks.) kan også give misdannede og plettede skud især på unge planter, som der jo er tale om her.

Hvis der virkelig var tale om rust, skulle der have været små, knudeformede sporehobe, som i begyndelsen er rustrøde, derefter brune og til sidst sorte. Sygdommen smitter kun asparges, så hvis det virkelig er rust, der er synderen, bør et eventuelt nyt bed anlægges så langt fra det smittede som muligt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Er de misdannede aspargesskud angrebet af rust?