Hvad er det for en ulækker svampevækst på enebær?

Det ene foto viser tre planter, jeg ikke kender navnene på. På den venstre (den laveste) forekommer der det »mystiske«, meget ulækre. Det er kun på den plante.

Svampen, eller hvad det nu er, drypper og har angrebet planten mange steder på grenene.

Jeg har aldrig set det før i år, og blev først obs. på det i går 12. maj, da jeg opdagede, at det var dryppet ned på græsset. Det er ualmindelig ulækkert. Hvad kan det være? Og hvad kan jeg gøre?

De tre planter er mere end 25 år gamle, og der har aldrig tidligere været noget problem.

tjørne-enebærrust

Det er enebær til venstre i billedet, der er angrebet. Foto: Knud Nielsen

tjørne-enebærrust

Frugtlegemer på enebærgren. Foto: Knud Nielsen

tjørne-enebærrust

Frugtlegemerne går i opløsning og danner de slimede, brunlige klumper. Foto: Knud Nielsen

Med venlig hilsen
Knud Nielsen, maj 2014

Svar

Billedet viser nogle frugtlegemer (sporedannende formeringsdele) af tjørne-enebærrust. Som navnet siger, har svampen to værtplanter: hvidtjørn og almindelig ene. På tjørn er den skyld i opsvulmede og indtørrede frugter, misdannede blade og misdannede, unge skud. Når der er dannet sporer dér, er svampen færdig på hvidtjørn.

Sporerne angriber i stedet almindelig ene, hvor svampen etablerer sig i veddet og – i første omgang – giver anledning til, at der opstår nogle meget karakteristiske fortykkelser på de angrebne grene. Fra de angrebne dele vil der efter nogle år dannes orangerøde, bævrende frugtlegemer. Disse frugtlegemer danner nu sporer, som udelukkende angriber nye blomster, blade og skud på hvidtjørn.

Når sporerne er afgivet, går frugtlegemerne i opløsning og danner de slimede, brunlige klumper, som ses på billedet.

Med rustsvampe kan haveejeren ikke gøre ret meget, for de bekæmpelsesmidler, som virker, er ikke tilladt til brug i haver. I stedet må man prøve at forebygge: hold tjørn og ene så langt fra hinanden som muligt, efterse tjørnene i sommertiden og fjern alle tegn på angreb, og beskær enebuskene, så grene og stammer holdes tørre og udluftede.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er det for en ulækker svampevækst på enebær?