Hvorfor sortfarves stammen?

Det er kun den ene gren på det store egetræ, der er sortfarvet Foto: Sussi Reimann

Kan I muligvis fortælle mig, hvad mit egetræ fejler. Den ene stamme/gren er blevet sort og fået en lang revne.

Sortfarvningen er omkring en revne i den store gren. Foto: Sussi Reimann

Med venlig hilsen
Sussi Reimann, oktober 2014

Svar

Det er desværre et ret udbredt fænomen, at træer sortfarves ved huller eller langs revner.

Sortfarvningen skyldes, at træet reagerer på en infektion med bakterier af slægten Phythophthora (som i andre sammenhænge kaldes »rodbrand«). Bakteriernes livsprocesser danner et overtryk inde i veddet, og derfor presses der saft ud sammen med de sortfarvede stoffer, som træet har dannet.

Væsken kommer frem på steder, hvor der i forvejen er hul gennem barken. Det er altså ikke bakterierne, der er skyld i revnen, men udflåddet viser, at den er der.

Angrebet skyldes så godt som altid, at der er opstået sår på rødderne. Bakterierne findes altid i enhver jord, hvor de normalt ikke gør nogen skade, men når rødderne bliver skadet, kan de trænge ind og videre op gennem stammen. Beskadigelsen kan være kommet ved gravearbejde eller ved mus og mosegrises æden, men den kan også opstå ved ændringer i de fysiske betingelser i jorden (oversvømmelse, langvarig tørke eller komprimering af jorden f.eks.).

Man kan arbejde langsigtet med at forbedre træets almentilstand., og det vigtigste middel er i den forbindelse en forbedring af de øverste jordlag. Lav en blanding af lige dele filtergrus, harpet kompost og egeblade, og læg blandingen ud i et 2–3 cm tykt lag under hele kronen. Det kan gøres nu eller senest i april, og derefter må man undgå at færdes på den nye, lette og iltrige jords overflade. Denne behandling kan med fordel gentages hvert forår, indtil det er synligt, at træet trives bedre.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor sortfarves stammen?