Julerosen får sorte tegninger i bladene – en sygdom?

Hvad har angrebet min julerose? Den står i et bed med mange juleroser, og kun denne og kun en del af den, ser sådan ud. Jeg synes ikke det ligner virus, efter hvad jeg har kunnet finde i mine havebøger og jeres dejlige haveblade, som jeg nyder hver gang de kommer.

virus i julerose

Sorte tegninger på bladene på julerosen. Foto: Birgitte Skovsgaard

Med venlig hilsen
Birgitte Skovsgaard, juni 2015

Svar

Jeg har undersøgt det nærmere. Det ligner det, der på engelsk hedder »hellebore black death«, beskrevet som Hellebore net necrosis virus (HeNNV). Der er tale om en virus, som ikke kan bekæmpes med kemi eller på anden måde. Den er set flere steder i USA, England og Europa. Planter, der er angrebet, bør hurtigst muligt graves op og fjernes fra haven (må ikke kommes i komposten).

Normalt ses den mest i Helleborus × hybridus (syn. H. orientalis), men den kan også forekomme i andre Helleborus.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Julerosen får sorte tegninger i bladene – en sygdom?