Jeg har sat æbletræ efter æbletræ, var det en dårlig ide?

Sidste år i april plantede jeg et lille nyt æbletræ; et Ingrid Marie, her i min have i Værløse. Det skulle erstatte et nyligt fældet andet æbletræ og blev plantet en meter fra det gamle træs træstub, midt i et staudebed.

De gamle æbletræ led af en sygdom, hvor både blade og æbler blev plettede og brune.

Jeg kan læse mig til, at sygdommen formodentlig var svamp eller skurv, og at jeg skulle have udskiftet jorden, hvor jeg plantede det nye træ.

Det var jeg imidlertid ikke klar over – dengang. Desværre viste det sig, at det nye æbletræ også fik plettede blade. Det fik godt nok ingen æbler, men det skyldes jo, at det var nyplantet.

Nu i år er jeg naturligvis nervøs for, at æbletræets blade igen bliver misfarvede, så derfor er mit spørgsmål, hvad jeg kan gøre; – både inden træet springer ud og efter.

Jeg forstår, at man kan sprøjte med skummetmælk, men er det virkeligt effektivt nok?

Udover at sprøjte med skummetmælk, er der så andre metoder at undgå sygdommen på?

Med venlig hilsen
Ole Gelsbo, april 2016

Svar

Alle træer i »rosenfamilien« – æble, pære, roser, tjørn, røn og en hel masse andre, gør jorden ufrugtbar med dårlig vækst for efterkommere i samme familie, hvis du planter indenfor samme rodzone og det er inden for træets omkreds som hovedregel.

Derfor skal jorden skiftes, hvis der ønskes optimal vækst.

Om skummetmælk virker -?

Det tror jeg ikke, det kan kun have den virkning af overfladen dækkes af noget før skurven, som det sandsynligvis er.

Skurv bekæmpes ved indsamling af gamle blade og ved at holde træerne så åbne at en god håndboldspiller kan smide en bold gennem træet.

Der kan sprøjtes med sprøjtesvovl (godkendt til økologisk produktion), men det er svært at få fat i og det lugter som rådne æg, skal påføres hver uge når vi har over 15 grader og så er du måske stået af sprøjtevognen.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Jeg har sat æbletræ efter æbletræ, var det en dårlig ide?