Hvad kan jeg gøre ved en rhododendron angrebet af rodhalssvamp?

Jeg har fået konstateret rodhalssvamp i mine nyplantede rhododendron ‘Lee Dark Purple’. Planterne blev plantet for 3 uger siden i spaghnum med nåletræsflis lagt ovenpå, og er blevet vandet jævnligt hen over den tørre periode vi har haft i april. Cirka halvdelen ud af de 120 planter er angrebet. Hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Anita Halbye, maj 2003

Svar

Det lyder rigtig skidt – og dyrt. Rodhalsråd er skæbnesvangert for planterne, der vil visne og dø. Spørgsmålet er, om alle er inficeret, og om plantejorden er inficeret fra forhandlerens eller sælgerens side eller om din egen plantejord har været smittet. Hvis du selv har plantet de indkøbte planter, er tabet og ansvaret dit alene, da smitten kan komme forskellige steder fra undervejs. Er det en anlægsgartner, der har udført arbejdet fra ende til anden, har du lidt bedre chancer for at klage til vedkommende eller forbrugerklagenævnet og evt. få medhold, omend det kolde, fugtige vejr vi har haft i april netop begunstiger svampeinfektionen.

Vil du forsøge dette, kræver det at du får en præcis diagnose skriftligt snarest muligt af en konsulent eller uddannet gartner. De angrebne planter og omkringliggende jord skal bort hurtigst muligt, så de ikke smitter yderligere. Dine planter er dødsdømte, da svampen varigt indsnører rødder og stængler med efterfølgende nedsat vandledende evne. Det gælder nu om at redde de øvrige, hvis de da ikke også er smittede.

Du bør lægge en håndfuld grus eller sand ind omkring stænglen, for at holde den drænet og sørge for at jorden ikke er for våd og kompakt, da smitte netop sker i våd og kold jord. Det vil sige, at du ikke skal tilføre yderligere vand. Smitten kan desværre sidde hvor som helst i jorden og på rødderne så bekæmpelse er faktisk umulig.

Det kan muligvis betale sig at anvende mikrobiologisk bekæmpelse i form at en nyttesvamp – enten Streptomyces (forebyggende) eller Trichoderma, når du har så mange planter. De podes i vækstmediet og du kan få oplysninger og råd hos f.eks. Borregård Bioplant.

Det eneste lille hjemmestrikkede forsøg du kan gøre for at undgå yderligere infektion af rodhalsen er at sprøjte den med en svampedræbende væske regelmæssigt, f.eks en stærk te af timian + salvie + hvidløg, kompostudtræk eller med effektive mikroorganismer og måske omplante i spaghnum, der er podet med Trichoderma-svampen.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad kan jeg gøre ved en rhododendron angrebet af rodhalssvamp?