Hvorfor visner vores enebærbusk?

Vi har et meget flot japansk (kinesisk?) enebærtræ/-busk, som vi har fået klippet i »skyer« for et par år siden. Nu visner det grønne pludseligt kraftigt (men grenene fejler ikke noget). Hvad er årsagen og er træet ved at gå ud? Kan det evt. reddes?

Vi har et pæretræ 5 meter fra enen, der har fået pæregitterrust i 6–7 år, men vi har tænkt at fælde træet nu.

Med venlig hilsen
Dorli Strubegger, september 2003

Svar

Det var dog et interessant tilfælde! Den rust, I ser på pære, angriber nemlig også kinesisk ene. Om sommeren er sygdommen på pærebladene, men om efteråret angriber svampen enebær, hvor den så i øvrigt bliver i mange år, og hvorfra den sender nye angreb over på pære.

Dog er det ikke helt sikkert efter beskrivelsen, at der er tale om enebærrust. Måske drejer det sig om enebærkvistdød. Hvis det er tilfældet, vil kun de yngste skud dø hen, og kuren består i at fjerne det angrebne inden maj. Hvis også ældre dele af grenen går ud, og især hvis grenen bliver opsvulmet (næsten bullen at se på), så er det virkelig enebærrust, og så er kuren dels at fjerne de angrebne grene og dels at fjerne pæretræet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor visner vores enebærbusk?