Skyldes svampeangrebene på planterne for høj luftfugtighed?

Vi er et bofællesskab, der er opbygget som to parallelle rækker af rækkehuse, der er forbundet med en overdækket glasgang – næsten som et drivhus, dog ikke tætsluttende. Dvs., at der er adskillige døre + termostatregulerede tagvinduer, der åbner når det er varmt. Der er ingen kunstig opvarmning.

I denne glasgang har vi problemer med indeklimaet, da næsten alle træer og planter er angrebet af noget, vi tror er svamp. Bladene får et hvidt skimmellignende lag, ferskentræ og vin får krøllede blade osv. Figentræ og julerose er tilsyneladende ikke angrebet.

Der er i nogle loftsplader (vandfaste krydsfinér/Bodex-plader) blevet konstateret svampeangreb, vi ved dog ikke hvilken slags. Da disse plader om få dage skal skiftes, søger vi rådgivning om hvordan vi skal forholde os, da vi både vil af med sygdommene, samt undgå at det sker igen. Vi vil helst undgå gift, da vi opholder os meget i dette fællesrum/glasgangen.

Skal planterne skiftes ud? Hvad med jorden? Evt. rengøring? Hvad kan de fejle? Skal vi sende angrebne blade, og et stykke af de angrebne plader til jer? Kan det være den samme svamp i plader og planter?

Hvad vil det koste hvis det bliver nødvendigt at få en konsulent ud? Som I kan se, er det svært at nøjes med ét spørgsmål. Vi vil meget gerne høre fra jer snarest, også hvis I ikke kan tage jer af problemet, så vi kan søge hjælp andre steder. På forhånd tak, på vegne af bofællesskabet Rumlepotten i Højbjerg, Århus.

Med venlig hilsen
Lene Mortensen, januar 2004

Svar

Lad mig tage det mest alvorlige først: Nej det er afgjort ikke de samme svampe, der angriber levende blade og dødt ved. Så når træværket er udskiftet, er den side af sagen i orden. Skimmelangrebet på bladene (for jeg synes, det lyder som skimmel) kommer af, at luften i glasgangen er konstant fugtmættet. Når netop figen og julerose ikke bliver angrebet, skyldes det sandsynligvis, at de har blade med tyk, læderagtig hud, men pas på, for svampene kan også angribe blomster, skud og nye blade, så ikke engang figen og julerose er uden for fare.

Den eneste sikre kur imod problemet er at sænke luftfugtigheden. Det vil hæmme svampene afgørende, og det vil da i øvrigt også være langt sundere for mennesker og husdyr. Det kan I gøre på to måder: Enten må I lufte meget mere ud (også når det ikke lige er så særligt varmt), eller også må I på én eller anden måde skabe lidt opvarmning i glasgangen. Det siger sig selv, at gangen må friholdes for tøjtørring, henstilling af vådt fodtøj osv. I kan naturligvis også bruge en af disse lufttørremaskiner, men dels larmer de ret meget, dels skal de tømmes hele tiden og dels er de ikke særligt effektive.

Om I bør ofre en konsulent, det kan jeg ikke afgøre for jer, men sandt at sige vil han/hun komme med stort set de samme svar, som dem I har fået her.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Skyldes svampeangrebene på planterne for høj luftfugtighed?