Hvad fejler min solbær?

Jeg har for første gang i år oplevet, at min ene solbærbusk pænt satte blade, hvorefter halvdelen af busken tørrede ind, mens den anden halvdel (én tyk stamme) står grøn og med frugter. Er det larver? Og hvis ja, kan de udryddes?

Med venlig hilsen
Nanna Bjargum, maj 2002

Svar

Som du beskriver det, er der næppe tale om larver eller om andet kravl for den sags skyld. Når hele den ene side går ud, mens den anden er frisk, så skyldes det sikkert et svampeangreb i roden eller lige ved jordoverfladen. Det bedste, man kan gøre, er at fjerne den angrebne del så grundigt som muligt, eventuelt helt nede i jorden

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler min solbær?