Kan skummetmælk bruges mod stråleplet og meldug i roser?

Hvilke erfaringer findes der angående sprøjtning med skummetmælk mod stråleplet på roser?

Med venlig hilsen
Sven Rosby, maj 2002

Svar

I Præstegårdshaven i Birkerød blev der i perioden 1997–2001 lavet et lille forsøg af Ebbe W. Langer med anvendelse af »ugiftige« sprøjtemidler mod stråleplet hos roser. Resultatet var, at man i tørre år så en lille effekt af skummetmælk og padderokudtræk, mens der i fugtige år ikke var nogen reel effekt.

Nøjagtig hvordan, præparaterene virker, er ikke klarlagt, men begge præparater danner en hinde på bladene, som hindrer smitte, men bliver skyllet af, når det regner. I sin egen have har man bedre mulighed for at være over roserne med sprøjtningen, så her skulle kunne opnås større effekt ved jævnlig behandling. Sprøjtning med skummetmælk mod stråleplet, meldug og alskens dårligdom på roser er jo et gammelt husråd, som således ved gentagen brug skulle kunne nedbringe problemerne i hvert fald noget.

Hele beskrivelsen af forsøget kan læses i »RosenNyt« fra marts 2002.

I et privat forsøg med padderokudtræk mod stråleplet, blev roserne i eftersommeren klippet ned til jordoverfladen for at fjerne alt dårligt. Rester blev fjernet fra jorden og frisk grus lagt ud. Derefter blev både jord og roser sprøjtet med padderok et par gange i løbet af efteråret. Det følgende år blev ikke sprøjtet, men roserne var friske alligevel. Tredie sæson var der atter stråleplet. Præcis, hvad der har virket, er uklart, men der er en fornemmelse af, at det kan virke smittehindrende at sprøjte både plante og jord. Spørgsmålet er, om dette også virker for skummetmælk.

Evt. kan sprøjtes mod meldug med en insektsæbe lavet af en opløsning af kaliumoleat–holdig »brun« sæbe i forholdet: 1–2 dele sæbe til 100 dele vand. Dette hjælper også mod bladlus og andre insekter.

Har du selv nogen erfaringer, er du meget velkommen til at melde tilbage til Havenyt.dk.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan skummetmælk bruges mod stråleplet og meldug i roser?