Hvad er de rustfarvede pletter på tjørn?

Vores tjørnehæk – jeg kender ikke navnet – har fået noget, der ligner rustpletter på bladene, og der er desuden visnet et par meter. Hvad kan det være, og hvad kan vi gøre ved det? Jeg har hørt, at eksempelvis pæretræer, der får disse pletter, visner. Gælder det også en tjørnehæk?

Med venlig hilsen
Susanne Bom, juni 2002

Svar

Det er sandt, at både tjørn og pære angribes af den samme – dødelige – bakteriesygdom, som hedder »Ildsot«. Det hedder den, fordi nyligt angrebne skud bliver krogbøjede og sortfarvede, som om de havde været udsat for ild.

Af det kan du se, at de røde pletter ikke kan være ildsot. Derimod er du meget tæt på svaret, når du kalder symptomerne for rustpletter, for det er sandsynligvis tjørne–enebærrust, der er skyld i pletterne. Sygdommen kan ikke bekæmpes med lovlige midler, og desuden er den harmløs for tjørnen, som den forlader med det nedfaldne løv i oktober.

Det udgåede stykke af hækken må lide af noget andet, som det ikke er muligt at give svar på med de oplysninger, der er givet her.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er de rustfarvede pletter på tjørn?