Hvad er der galt med min sommerfuglebusk og mit æbletræ?

Jeg har tre sommerfuglebuske, hvoraf de to, som står på hver side af huset, er ramt af et eller andet. De gror langsomt efter beskæringen her i foråret, og bladene er små og underlig sammenkrøllede. Hvad kan der være i vejen?

Mit 15 år gamle mini-æbletræ, der gror i krukke (omplantet for 2 år siden), har brune pletter på bladene og et underligt gråt skær over bladene. Hvad kan der gøres?

Med venlig hilsen
Karen Ibssen, juni 2002

Svar

Sommerfuglebuskene har formentlig manglet vand i en periode. Hvis jeg har ret, er det problem jo løst fra naturens side. Hvis jeg ikke har ret, må man tænke i svækket rodnet. Hvis det bliver ved, bør du grave buskene op og se rødderne efter. Lav hullet noget større og plant klumpen ned i en meget let (dvs. grusholdig) jord. En blanding af lige dele havejord, lerfrit sand og harpet kompost vil være meget passende.

Det lyder, som om æbletræet lider af to ting: skurv (pletterne) og sølvglans (det grå skær). Skurv kan du næppe gøre noget ved, for svampesporerne kommer gennem luften. Sølvglansen opstår ofte forbigående efter en hård beskæring, så det er sikkert forklaringen. Mon ikke træet er blevet beskåret ved omplantningen?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er der galt med min sommerfuglebusk og mit æbletræ?