Hvordan forebygger jeg grå monilia på mine blommer?

Jeg er omhyggelig med at destruere alle blommer med grå monilia på mit Victoria blommetræ. Men det kommer igen. Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
Bent Skydt, december 2004

Svar

Der er to forskellige svampesygdomme, som hedder noget med monilia, så det giver ofte anledning til navneforveksling. Dels gul monilia, som pludselig får frugterne til at rådne på træet, når de er ved at være modne. Dels grå monilia, hvor blomster og grene visner kort tid efter blomstring.

Når det er frugterne, der angribes, er det gul monilia, der er tale om, og Victoria er desværre den sort, som lettest angribes.

Du kan læse mere om de to sygdomme og om forebyggelse heraf her:

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvordan forebygger jeg grå monilia på mine blommer?