Hvad gør jeg når mine porrer er angrebet af gulrust?

Når jeg har fjernet mine porrer på grund af gulrust, hvordan behandles jorden bedst for at undgå at slæbe smitte videre til næste sæson? Hvor lang tid skal der gå, før jeg kan dyrke porrer eller andre løgtyper på arealet?

Med venlig hilsen
Dorthe Hesselager, august 2002

Svar

Svaret er på samme tid meget enkelt og temmeligt indviklet. På den en side kan man nemlig sige, at sædskifter med længst mulig tid mellem samme afgrøde i samme jord giver den største sikkerhed. Men ikke nogen fuldstændig sikkerhed, for smitten kan komme andre steder fra, da den er luftbåren. På den anden side drejer det sig lige så meget om at finde alle de andre smittekilder i haven (prydløg, tulipaner, vibeæg, liljer osv.) og se dem efter for angreb.

Derfor er mit råd lidt valent: lav et sædskifte i køkkenhaven, sådan at der går mindst 5 år, før samme afgrøde bliver dyrket i samme bed, og husk at kontrollere de andre liljevækster for tegn på smitte – hvert år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør jeg når mine porrer er angrebet af gulrust?