Angribes paradisæbletræer af monilia?

Vi har et højt, gammelt Ingrid Marie æbletræ, som giver godt, men er fuld af monilia. Hvis vi planter et Paradisæbletræ ca. 12 m derfra, vil det så også blive angrebet?

Med venlig hilsen
Edith Boller, juni 2006

Svar

Det vil det muligvis, muligvis ikke. Naturen lader sig sjældent diktere. Monilia findes overalt og angriber modtagelige træer og sorter. Det er derfor vigtigt at fjerne sygt væv og angrebne frugter tidligst muligt, så smitte ikke opformeres mere end højst nødvendigt.

Det er en god idé at vælge en anden sort, end den I har, hvis det er muligt. ‘John Downie’ er ret sårbar og bør ikke anvendes. Ellers er de fleste gængse sorter rimeligt modtandsdygtige; ‘Brandkjaer’ er meget udbredt, sund og hårdfør.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Angribes paradisæbletræer af monilia?