Hvorfor visner mit kirsebærtræ efter blomstring?

Jeg har et kirsebærtræ i min have, det har stået 20 år ca. I år blomstrede det utroligt meget, begyndte at få blade, og ja, nu sidder blomsterne visne på træet, og det har næsten ikke nogen blade. Det ser ud som om det er gået ud. Jeg har et løvfældende træ i sommerhuset, et stort pragtfuldt et, som har gjort nøjagtigt det samme. Kan jeg få en forklaring på det, eller er det helt almindeligt.

Med venlig hilsen
Ditte Kjerulff, juni 2006

Svar

Det er antagelig angreb af grå monilia. I de foregående år har der sikkert været mindre angreb hist og her i træet, uden at du måske har bemærket det eller taget det alvorligt. Det er meget vigtigt, at man får fjernet de angrebne grene hvert år, hvis man skal gøre sig håb om at bekæmpe sygdommen – eller rettere holde den i ave. Se mere om sygdommen i artiklen Grå monilia.

Jeg mistede for snart 25 år siden et stort pragtfuldt 50 år gammelt japansk kirsebærtræ på grund af grå monilia, som jeg som ny haveejer ikke fik bekæmpet i tide. Det er en oplevelse, som jeg stadig kan blive helt ked af at tænke på.

En anden sygdom, hvor angrebet ligner grå monilia utroligt meget er Ildsot, men den angriber ikke kirsebær, men en lang række andre træer og buske.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor visner mit kirsebærtræ efter blomstring?