Findes der en opskrift på hvidløgsekstrakt mod meldug?

I Steen Porses artikel om meldug oplyser han, at hvidløgsekstrakt kan være et godt bekæmpelsesmiddel. Min meget store drivhusvin har to år i træk fået meldug midt på sommeren, med det resultat, at alt måtte klippes væk. Denne vinter er alt blevet endevendt og afvasket med rodalon, og nu krydser jeg bare fingre for, at det ikke skal ske igen.

Hvor får jeg i givet fald fat i hvidløgsekstrakt? – Har du en opskrift på noget selvgjort? – og hvornår skal det sprøjtes på, hvis det skal hjælpe

Med venlig hilsen
Alice Fuglevig, juni 2006

Svar

På netstedet MaximumYield.com finder man følgende opskrift:

Hvidløgsekstrakt

2–3 hele hvidløg
1 liter vand
4–5 dråber opvaskemiddel (uparfumeret)
blender eller food processor
ostelærred
1 1-liters syltetøjsglas

  • Skil løgene i fed, men pil dem ikke.
  • Læg de hele fed i en blender eller food processor med 1 kop vand. Hak det grundigt.
  • Tilsæt resten af vandet og opvaskemidlet. Blend det hele, indtil det er fuldstændigt flydende (det varer normalt nogle minutter).
  • Passér blandingen gennem osteklædet, så man får fjernet de små stykker hvidløg, der eller kan tilstoppe sprøjten. Det er en god idé at passere det endnu en gang, hvis der stadig er rester i opløsningen.
  • Opbevar midlet i et syltetøjsglas med et tætsluttende låg, indtil det skal bruges.

Når man skal lave en sprøjteblanding ud af det koncentrerede ekstrakt, må man opløse 1 del i 10 dele vand.

Det bør understreges, at den slags midler laves helt for egen regning. Man kan hverken garantere deres virkeevne (hvidløg er ikke bare hvidløg!), eller at de er uden bivirkninger. Vær også opmærksom på, at man ikke må sælge eller bare forære det færdige middel væk. Det er nemlig strafbart at udgive noget for et bekæmpelsesmiddel, når det ikke et godkendt af kemikaliekontrollen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Findes der en opskrift på hvidløgsekstrakt mod meldug?