Hvad gør jeg ved en agurk, der er angrebet af skimmel?

gråskimmel

Angreb på agurk. Foto: David Revland

Jeg har en agurkplante med mange agurker på vej. men stilken er ramt af en underlig svampeagtig sygdom. Jeg kan ikke beskære det væk, da det er hovedstilken der er ramt. Hvad er det, og kan jeg gøre noget for at fjerne det?

Kan jeg spise de agurker, jeg når at høste, mens planten er angrebet?

Med venlig hilsen
David Revland, juni 2006

Svar

Bortset fra skimmelbelægningen, er ikke muligt for mig at afgøre helt præcist, hvilken svampeart, der er på spil. Agurk er almindelig modtagelig for gråskimmel, Botrytis cinerea, og udmiddelbart er mit gæt, at det er denne, der har inficeret gennem bladhjørnet. Gråskimmel er polyfag, dvs. angriber mange forskellige slægter og arter.

Plantens prognose er ikke god. Stilken er angrebet, og angrebet kan sprede sig via plantens væv. Normalt fjernes syge planter, for at undgå, at svampesygdomme spredes yderligere. Men generelt er mængden af konidiesporer i luften så høj, at infektionsriskoen for andre planter er stor hele året. Personligt ville jeg straks fjerne hele planten for ikke at øge infektionsriskoen yderligere.

Der er ingen sundhedsrisiko ved at spise af de høstede agurker, såfremt disse ser sunde og raske ud. Husk dog, som altid, god hygiejene ved tilberedning/håndtering.

NB. Det er vigtigt, at drivhuset hvert år gøres grundigt rent invendigt sidst på vinteren.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør jeg ved en agurk, der er angrebet af skimmel?