Hvad er det for nogle kølleformede svampe i græsplænen?

Jeg har fået anlagt rullegræs i starten af juni måned, og nu har jeg lagt mærke til, at der er nogle steder i plænen, som ser ud som på fotos nedenfor. Hvad kan det være? De skifter mellem at være mørke og lyse.

Kølleformede slimsvampe

De kølleformede slimsvampe i græsplænen. Foto: Martin

Kølleformede slimsvampe

Tæt på kan man tydeligt se de kølleformede svampe, der sidder på græsstråene. Foto: Martin

Kølleformede slimsvampe

Her ser svampene helt anderledes ud. Foto: Martin

Med venlig hilsen
Martin, august 2006

Svar

Jeg har ikke før set dette skadebillede, men i bogen »Den grønne bog« af Frank Hejndorf finder man under opslaget »Græs« denne beskrivelse:

Kugleformede dannnelser (Diachea leucopodia). På græsbladene, oftest nær spidserne, kan ses talrige kugleformede danelser, der i begyndelsen er gråhvide, senere sorte. Svampen lever af organiske stoffer. Den er harmløs for græsblade, men den kan tilsmudse tøj og fodtøj. Svampen bremses i perioder med tør luft og kan til enhver tid fjernes med en stiv kost. Nogen større betydning har dennne organisme ikke. Svampen har ikke noget dansk navn, må nærmest betegnes som en iøjenfaldende mærkværdighed, der i de senere år ikke er set.

Men i øvrigt synes jeg da, at du bør henvende dig til det firma, som har leveret rullegræsset. De kan næppe heller være tjent med at levere sådan en vare.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er det for nogle kølleformede svampe i græsplænen?