Hvorfor har min kiwi gule bladekanter?

Min kiwi trives dårligt, den står i en træbalje på terassen under tag. Bladene bliver ikke ret store og har gule, blege kanter og er ikke ret store. De skud, den sætter, visner delvis tilbage, mens den tidligere har vokset kraftigt og set sund ud.

Kiwi med gule bladkanter.

Kiwi med gule bladkanter. Foto: Uffe Brun

Jeg har plantet den om sidste år og fyldt efter med jord i år, om den får for meget eller lidt gødning ved jeg ikke, for så ville jeg jo rette det. Jeg plejer at give den den gødning, jeg bruger i drivhuset, men er stoppet med det, efter at den fik gule blade. Jeg har også vandet den lidt mindre efter det, men det gør ingen forskel.

Jeg håber på at nogen kan hjælpe mig, så vi kan få vores flotte plante igen.

Med venlig hilsen
Uffe Brun, juni 2007

Svar

Billedet af din kiwiplante viser et tegn, som kan betyde både kalimangel og saltoverskud. Da du skriver, at de nye skyd er forkomne og svage, gætter jeg på, at der er tale om en saltskade. Du må tænke efter, om der har været brugt en jord, som har været saltholdig, eller om der har været brugt en såkaldt »klorholdig kunstgødning«. Hvis der ikke kan være tale om nogen af delene, må skaden skyldes overgødskning i bred forstand.

I begge tilfælde er kuren dog den samme: Vand planten igennem med 30 liter vand pr. kvadratmeter. Du skal med andre ord blive ved med at vande, indtil vandet flyder ud fra bunden af den balje, planten står i (for der er vel hul i bunden?!). Når jorden på den måde er vasket tom, lægger du et 2–3 cm tykt mørk kompost oven på jorden i baljen. Resten af sæsonen vander du hver 2. uge med en mængde, så vandet flyder ud af baljens drænhul forneden. Det bør være vand nok, og der skal ikke gødes yderligere. Jordens pH-værdi bør ligge på 5–6,5.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor har min kiwi gule bladekanter?