Hvad er mon årsagen til, at vores blommetræs stamme er rådnet?

Vi har haft en Reine Claude i 7 år. Det har aldrig rigtigt båret blommer og i år gik det helt galt. Det stod med knopper klar til at springe ud i foråret, da det tabte alle blade. Jeg lod det stå med henblik på at fælde det nu i efteråret. Det blev let gjort, da jeg lænede mig op af det brækkede det over i jordhøjde og var råddent netop der. Hvad er mon årsagen, og kan vi plante et nyt samme sted?

Og et nemt spørgsmål: Skal man skifte jord når man planter nye roser i gamle rosenbede i givet fald hvor dybt, eller kan man alternativt rense jorden med anden vækst?

Med venlig hilsen
Steffe B. Moe, Rinkenæs, oktober 2002

Svar

Præcist hvilken svamp, der har været på færde i træet, det kan kun afgøres ved laboratorieundersøgelse, men givet er det, at der er tale om én af de mange jordboende parasitære svampe. Det må bestemt frarådes at plante en ny blomme oven i den gamle, og i det hel taget bør man nok tænke meget mere i jordbundsforholdene omkring vore planter. I dette tilfælde specielt det med, at alle stenfrugttræer behøver kalk, meget kalk og hver vinter.

Og så det lette: ja, jorden skal skiftes i 50 cm radius og i to spadestiks dybde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er mon årsagen til, at vores blommetræs stamme er rådnet?