Hvorfor bliver lærkehækkens nye skud brune?

Vi har en lærkehæk, der nok er over 30 år gammel, og derfor lidt tynd nogle steder. Det lever vi nu med, men i år er hækken midt i juli begyndt at se lidt syg ud. Nogle af de nye skud bliver brune og kedelige, og det er ikke fordi vi har klippet i den, det gør vi altid om vinteren, netop for at undgå visne spidser. Kan det være fordi hækken ikke kan lide alt det vand der er kommet i år (vi har en meget leret jord)? Eller er der kommet en lærkesygdom, eller er hækken simpelthen ved at være for gammel?

Med venlig hilsen
Mette Sørensen, august 2007

Svar

Hækken er ikke ved at blive for gammel. Lærk kan blive flere hundrede år gammel på sine naturlige voksesteder, så det er i hvert fald ikke derfor, at planterne ser syge ud.

Der findes ganske vist en svampesygdom, kaldet »lærkekræft«, som dræber de fleste slags lærketræer, men ikke arten japansk lærk og krydsningen hybridlærk. Da skovbruget ved dette, bruger de kun japansk lærk og hybridlærk, og af samme grund producerer danske planteskoler udelukkende disse to slags. Derfor kan man gå ud fra, at hækken består af enten det ene eller det andet, og i så fald er den modstandsdygtig overfor sygdommen.

Man kan let kontrollere, om planterne tilhører disse to arter/krydsninger og ikke den sårbare europæisk lærk ved at se på
etårsskuddenes barkfarve: Europæisk lærk har strågul bark, mens japansk lærk har rustrød og hybridlærk en mellemting (bleg rustfarve).

Derimod er det yderst sandsynligt, at dårligt dræn i lerjorden kombineret med overvældende megen nedbør er forklaringen. Når der er meget vand i jorden, så er der kun plads til lidt ilt, og så dør de mest aktive rødder. Både japansk og europæisk lærk hører hjemme på veldrænede bjergskråninger, så de er slet ikke forberedt på de tilstande, dette år har budt på.

Red: Der er en anvisning på at lave et dræn i artiklen Dør kirsebærtræerne på grund af den våde sommmer?.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor bliver lærkehækkens nye skud brune?