Hvordan dyrkes Gunnera magellanica?

Jeg har købt en Gunnera magellanica. Hvordan dyrkes den? Vil I skrive lidt om planten? Dyrkes den som den store gunnera? De er ikke nemme at købe. Jeg har købt min i Holland.

Med venlig hilsen
Jørgen Andersen, oktober 2002

Svar

Gunnera magellanicaer en »mini mammutblad«. Den kommer fra den sydlige del af Sydamerika, og er en lille bunddækkende staude som bliver 5–15 cm høj og danner et fint sammenhængende tæppe af de runde blade. Den breder sig ved udløbere, og kan undertiden blive noget voldsom. Den skal plantes i en jord som er fugtighedsbevarende, gerne en porøs muldjord. Den trives godt i halvskygge eller sol med vandrende skygge. Det er ikke nødvendigt at vinterdække den hvis den er blevet plantet her i oktober og når at rodfæste sig inden vinter.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan dyrkes Gunnera magellanica?