Hvordan opbevarer jeg mine canna til vinter?

Vi har 4 efterhånden store canna. Hvornår skal de graves op? Skal de store grønne blade og de røde blomsterranker være visnet eller klipper man blot over lige over jorden? Hvordan deler man løgene – og skal det være nu eller til foråret?

Med venlig hilsen
Pia Klement, oktober 2002

Svar

Du skal have dine canna op inden frosten går i jorden, men hvis bladene når at visne væk er det bedst, da der så er ophobet mest energi i knoldene. Når de er gravet op så klip blade og blomsterstængler til ca. 5 cm over knoldene. De skal så opbevares frostfrit. Formeringen sker bedst om foråret hvor knoldene deles i 2 til 4 stykker – der skal være et øje på hver del.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan opbevarer jeg mine canna til vinter?