Kan nerier overvintre ude?

Jeg har to nerier, en jeg har plantet i jorden og en i en potte. Skal disse indenfor i vinter? Desuden har jeg en såkaldt »kartoffelplante« med smukke lilla blomster stadigvæk. Tror, at det er et specielt godt eksemplar, jeg har, da bekendtes plante for længst er gået ud.

Med venlig hilsen
Dorrit Tellerup, november 2007

Svar

Både dine nerier og kartoffelplanten, Solanum rantonnetii, kan ikke tåle frost. Så derfor gælder det om at få dem ind i en fart her sidst i november. Du skal dog ikke sætte dem ind i stuen, men helst et mere tempereret sted.

Nerier skal faktisk stå køligt i, hvad der svarer til et uopvarmet rum i huset, dvs. 10–15 graders varme, det fremmer deres blomstervillighed. Hvis du kan undgå at beskære dem, er det bedst, da blomsteranlæggene allerede er dannet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan nerier overvintre ude?