Skal Clianthus puniceus ind om vinteren?

Jeg har købt en Clianthus puniceus en gang i sommers, men nu vil jeg gerne vide om den skal ind om vinteren, eller om den gerne må blive stående? Jeg har læst lidt om den, men er ikke blevet enig med mig selv om det ene eller det andet, men I kan sikkert hjælpe mig. Jeg kan kun huske, at den havde en dejlig varm rød farve, og den er stadig grøn endnu. Den gror godt.

Med venlig hilsen
Lis Larsen, november 2007

Svar

Clianthus puniceus kommer fra New Zealand hvor den er vildtvoksende på nordøen i lyse krat og skovbryn, men den er dog ikke særlig almindelig. Man har taget den ind som en kulturplante, fordi den har de helt specielle røde blomster, som nærmest har form som en hummerklo. Den har fine uligefinnede vintergrønne blade.

Det er en busk, som fortrinsvis er klatrende, den bliver et par meter høj eller lidt mere, hvis den får lov at klatre. Den er i ærteblomstfamilien og kan fiksere luftens frie kvælstof. Clianthus vokser i områder, som ikke er særlig næringsrige. Den er ikke helt hårdfør i Danmark, men vil nogle år kunne overleve, hvis der ikke bliver mere end 5 til 7 graders frost over en kort periode. Den skal plantes et godt beskyttet sted med et godt dræn. Den største trussel er, at den skal drukne, da den slet ikke kan lide at stå med rødderne i vand og kulde. Man kan evt. overvintre den i drivhus eller havestue. Den har kunnet købes enkelte steder i havecentre i både Danmark, Tyskland og Holland.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal Clianthus puniceus ind om vinteren?