Hvorfor blomster mine haveiris ikke?

Hvorfor blomster mine haveiris ikke? Jeg har haft dem i flere år men har kun oplevet blomstring 2 gange. De står i en god havejord mod øst – men med sol det meste af dagen.

Med venlig hilsen
Hanne Sjøholm, oktober 2002

Svar

Der findes en del iris sorter som ikke har vist sig specielt velegnede til det danske klima, eller som med tiden blomstrer mindre og mindre. Du kan have en af disse sorter, og derfor kan du i sidste ende blive nødt til at anskaffe dig nogle nye og bedre planter, men du kan prøve et af følgende råd inden du evt. går mere drastisk til værks:

Flyt planterne – hvis muligt – til en mere sydvendt plads i haven. Giv dem alt den sol de kan få. De må ingen skygge få! Flytningen foretages dog bedst i august, men så skal du vente yderligere et år, så find spaden og gør det hurtigst muligt. Du må ikke plante dem for dybt. Iris har nogle knoldlignende forrådsorganer lige under bladende. Disse knolde skal være over jordoverfladen.

Iris trives bedst i en kalkholdig jord. Hvis du har en fornemmelse af, at din havejord er til den sure side (pH-værdi under 7) kan det være en god idé at give de omplantede iris en god håndfuld dolomitkalk rundt om planterne på deres nye voksested.

Planterne må ikke få ret meget gødning. De trives ikke i en al for næringsholdig jord, og skal næsten intet gødning have. Når du gøder din have skal du derfor næsten se bort fra dine iris.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Mads Jordansen
Selvstændig, Winelab

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor blomster mine haveiris ikke?