Skal sankthansurt klippes ned i foråret?

Jeg har en masse gamle sankthansurt i min nye have, de har været vældig flotte, og jeg vil gerne bevare dem. Da jeg ikke ved, hvordan den tidligere ejer har passet dem, spekulerer jeg nu over, om de mon skal klippes ned. Der er en masse nye skud på vej op her først i februar.

Med venlig hilsen
Lisbeth Smidth, februar 2008

Svar

Disse planter og deres slægtninge (f.eks. kinesisk sankthansurt og rosenrod) er lette at have med at gøre. Man venter, indtil vinteren er slut (eller indtil man ikke kan vente længere!). På det tidspunkt klipper man stænglerne ned til en passende højde, dvs. sådan at alt vissent og dødt er fjernet, og sådan at det tilbageblevne ser ordentligt og sundt ud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal sankthansurt klippes ned i foråret?