Hvordan opbevarer jeg min nerie til vinter?

Jeg er så heldig, at jeg lige har arvet en meget stor nerie. Jeg har nu sat den inde i min stue – men er det der den har det bedst, eller er det bedre den står koldt? Er det måske bedre at klippe den ned? Gode råd modtages med tak.

Med venlig hilsen
Gitte Laursen, oktober 2002

Svar

Det bedste sted at opbevare nerie, Nerium oleander, er i et køligt lyst væksthus ved 3–10 grader, eller i en kølig udestue. Men at vinteropbevare i en almindelig stue bliver som regel for varmt og for mørkt.

Husk at holde øje med planten om vinteren. Den skal holdes til den tørre side, men må selvfølgelig ikke blive knastør.

Du skal ikke klippe planten ned om vinteren, du kan evt. tynde ud, vis du mener den fylder for meget, men skal du have optimal blomstring, skal man beskære lige efter afblomstring.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan opbevarer jeg min nerie til vinter?