Hvordan passes en Kunzea baxteri?

En god veninde var i Australien i foråret 2000 – hun tog en pose frø med hjem til mig af Scarlet Gold-tipped Kunzea, Kunzea baxteri, som der står på posen over en billede af en meget flot, rød blomst.

Jeg har nu en Kunzea stående i en potte i et sydvendt vindue, og den er ca. 0,5 meter høj, men har endnu ikke blomstret. Jeg har søgt på internettet efter oplysninger om, hvordan jeg bedst passer den, og har også fundet masser af oplysninger, men de forudsætter alle sammen, at planten dyrkes i et subtropisk klima, og det kan jeg jo ikke rigtig tilbyde den her i Danmark.

Hvordan skaber jeg de bedste forhold for den? Jeg havde den ude på terrassen i sommer, og det kunne den godt lide, men jeg skal vel ikke forestille mig, at jeg nogensinde kan have den permanent på friland – som der ellers står på posen, at man kan? Eller at den nogensinde bliver 2 meter høj, som der også står på posen?

Jeg har desværre hverken drivhus eller havestue, for det er der ikke plads til på min lille rækkehusgrund.

Med venlig hilsen
Merete Vinje, november 2002

Svar

Nej, du kan ikke forvente at have din Kunzea baxteri på friland hele året, men det er muligt både at få den stor flot plante og at få den i blomst. Du skal sikre, at den har en porøs jord, som ikke klasker sammen. Du skal ikke lade den vokse i rent spagnum, men bland godt op med grus eller leca. Du skal holde planten til den tørre side uden at den bliver knastør. Stil den hvor den får mest mulig lys, og det bedste er en havestue eller et drivhus. Efterhånden som planten vokser, skal du sørge for, at den får en potte så der er plads til roden. Og så er det ellers ud med planten i sommerhalvåret, på et lyst og vindbeskyttet sted.

Billede af Kunzea baxteri

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan passes en Kunzea baxteri?