Kan petunia overvintres?

Min kone og jeg har en Petunia Hybrid ‘Double Pink’, der er afblomstret. Vi går ud fra, at den lever videre, men hvordan skal den opbevares og holdes i tiden fremover?

Med venlig hilsen
Finn Bjørnskov, oktober 2008

Svar

Sommerblomster kan ikke altid overvintres til glæde og gavn næste sommer.

Nogle sommerblomster er etårige og dør efter blomstring. Andre sommerblomster er egentlig flerårige, men vi dyrker dem som etårige, da de ikke kan overleve en dansk vinter. Disse flerårige arter kan vi overvintre frostfrit og få glæde af dem igen til næste år. Men de etårige dør efter sæsonen.

Petunia er en etårig plante, som oven i købet er det, man kalder tender annuals, dvs. at den ikke tåler frost.

Det gælder også [Petunia Hybrid ‘Double Pink’, så I må købe en ny plante næste år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan petunia overvintres?