Kan julerose vokse under kastanjetræer?

Jeg har to flotte og kæmpestore kastanietræer, der giver en god skygge om sommeren. Nedenunder vokser der mest selvsåede kastanier, en smule skvalderkål samt lidt forårsløg.

Jeg drømmer om at fylde op med vintergækker, erantis, stinkende nyserod og juleroser m.m., alt hvad der er i blomst, inden der kommer blade på træet, så der bliver en lækker vinter/tidlig forårshave.

Men kan en julerose overleve total skygge i løbet af sommeren?

Hvis nej, hvad kan så overleve under kastanien?

Med venlig hilsen
Jette, marts 2009

Svar

Det er aldrig helt klart, om »kastanje« betyder ægte kastanje (dem med de spiselige frugter) eller almindelig hestekastanje (absolut uspiselige frugter). Begge arter kaster dyb skygge, men har ellers ikke mange lighedstegn.

Hvis vi ser på ægte kastanje først, så findes der skove i det sydlige Balkanområde (Makedonien, Albanien og Nordgrækenland), hvor dette træ står i en skovbund med bl.a. almindelig julerose. Derimod har jeg ikke kunnet finde omtale af skove med almindelig hestekastanje, hvor juleroser eller nyserod optræder som skovbundsplanter.

Svaret må derfor blive, at hvis kastanjerne er dem med de spiselige frugter, så vil almindelig julerose kunne trives fint under deres kronetag. Hvis de derimod er dem med de uspiselige frugter, så er det gætteværk at påstå, at julerose/nyserod kan trives under dem, men jeg vover alligevel pelsen og siger: ja det skal nok gå, for skyggevirkningen og jordbundskravene er stort set de samme.

Må jeg foreslå følgende andre bundplanter: Blå anemone, skovtulipan, almindelig klokkeskilla, almindelig hasselurt og plettet arum?

God fornøjelse med forsøget!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan julerose vokse under kastanjetræer?