Kan klipning af elefantgræs anbefales?

Nogle siger til mig, at elefantgræs kan klippes forkert. Er det rigtig – og kan det betyde, at der ikke kommer blomster på den?

Med venlig hilsen
Niels M Thomsen, marts 2009

Svar

Generelt må man sige, at prydgræsserne helst ikke skal beskæres. Deres vækstpunkter ligger beskyttet inde i tuen, men over jorden, så hvis man skærer græsserne hårdt ned, kan man komme til at fjerne vækstpunkterne. Og selv hvis man ikke er så hård, kan de tage skade, hvis tuens beskyttende strå og blade bliver fjernet for tidligt.

Så hvis billedet af græsserne er for uordentligt, kan man i stedet trække de visne strå og blade af her i april (husk at tage handsker på forinden!). Når det værste er væk, kan man – eventuelt – studse de tilbageblevne strå, så de kommer ned i ca. 10 cm højde over jorden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan klipning af elefantgræs anbefales?