Hvilke græsarter vil I foreslå til to bede?

Vi har 2 bede ca. 1m × 5m, som vi gerne vil have beplantet med forskellige lavtvoksende græsarter. – Har i nogle forslag?

Med venlig hilsen
Linda Skov, marts 2010

Svar

Der er mange muligheder med græs, men vi ved ikke noget om jeres have, er der sol, skygge, er det sandjord eller en god muldjord. Her har du et par forslag. Vi ved heller ikke hvad du mener med lavt voksende.

Fuld sol og en let jord

Hestehalegræs, Stipa tenuisima, let, 40–60 cm
Alpehavre, Helictotrihon sempervirens, tue, 50 cm høj
Blå bjørnegræs, Festuca cinera, 20 cm
Silkebyg, Hordum jubatum, let, 30–50 cm høj, enårig
Lav elefantgræs, Maicanthus sinensis ‘Kleine silberspinne’, 80–100 cm

Halvskygge/skygge og god muldjord

Japansk star, Carex morrowii, 30–40 cm
Japansk skovgræs, Hakonechloa macra ‘Aureola’, 40 cm
Skovfrytle, Luzula sylvatica, 40 cm, en grov men godt dækkende plante
Milegræs, Milium effusum ‘Aureum’, høje aks i løse toppe
Japansk skovgræs, Hakonechloa macra ‘Aureola’, 40 cm
Skovfrytle, Luzula sylvatica, 40 cm, en grov men godt dækkende plante
Miliegræs, Milium effusum ‘Aureum’

I kan finde mere om de enkelte græsarter i Jens Thejsens bog Græsser, og her er der også planteforslag til flere havetyper. Se omtale af bogen under Bøger om græsser.

Her på Havenyt.dk kan man også finde en række artikler om græsser skrevet af Jens Thejsen.

Bed med græsser

Et smukt lille bed med græsser. Haveselskabets have ved Frederiksberg Runddel. Foto: Karna Maj

Græser i sollys

Det er i samspil med lyset, at græsser virkelig kommer til deres ret. Haveselskabets have ved Frederiksberg Runddel. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke græsarter vil I foreslå til to bede?