Hvorfor vil mine iris ikke blomstre?

Vi har en del forskellige iris som ikke rigtig vil blomstre. Forrige år flyttede vi og tog dem med. De blev så plantet i potter og blomstrede alle sammen. Sidste år stod de så i jorden igen og ville igen ikke blomstre. Hjælp! Hvad gør vi forkert?

Med venlig hilsen
Kirsten Jørgensen, marts 2010

Svar

Iriseksperten har hjulpet os med dette svar, som er givet af Karin Meyer Nielsen:

Man siger normalt, at hvis man planter et givent antal iris i august/september vil ca. halvdelen af dem blomstre det følgende forår. Andet år skulle alle gerne blomstre, hvis de er plantet korrekt.

Iris er solelskende planter og vil gerne stå tørt. Man skal plante dem med halvdelen af rhizomet over jorden, så solen kan bage på det. Iris skal ikke stå i skyggen af andre planter og ynder en kalkrig jord. Hvis alle disse forhold er i orden, burde dine iris blomstre til foråret.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor vil mine iris ikke blomstre?