Hvad er det for gråhvide mider der angriber mine Saint-paulia-blomster?

Hvad er det for nogle kryb der skader mine Sankt Pauli-blomster samt Flittig Lise. Det ligner en mide ca. 2–3 mm. De suger på blomsten der bliver forkrøblet. De er meget hurtige væk ved berøring af blomsten. Også bladene bliver forkrøblet på Flittig Lise. Miden er gråhvid. Problemet har også vist sig på Fuchsia-topskud.

Med venlig hilsen
Egon Øhlenschlæger, februar 2003

Svar

Det er med stor sandsynlighed Saint-paulia-tripsen Frankliniella occentialis. Det er et lille gult til gulbrunt insekt på 1–2 mm, der har vundet stor udbredelse de seneste 20 år, særlig i væksthuse. De stammer fra USA og besidder efterhånden udbredt resistens overfor tilladte bekæmpelsesmidler i dansk væksthusgartneri. Samtidig er formeringsevnnen stigende i spektret 11–35 grader og flyvning udbredt ved temperaturer over 22–23 grader.

Saint-pauilia-tripsen lægger op til 300 æg ved optimal temperatur og fugtighed og har en generationstid på under 14 dage. Den eneste realistiske mulighed, hvis du ikke vil leve med problemet, er enten bekæmpelse med svampesygdommen Vertillium lecanii eller udsættelse af rovmider som f.eks Orius ssp., Amblysecius cucumeris, Amblysecius degenerans, Amblysecius barkeri eller Hypoaspis miles. De nævnte biologiske midler kan skaffes enten gennem FDB eller fra Borregaard BioPlant, men er relativt dyre.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

  • Trips
    Skadedyr og plantesygdomme > Bladlus og tæger

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad er det for gråhvide mider der angriber mine Saint-paulia-blomster?