Hvordan får jeg mine studenternelliker til at blomstre i juni?

Jeg såede sidste år studenternelliker, som kom fint op. Nogle plantede jeg ud i haven, andre satte jeg i en flamingokasse i drivhuset. Hvad kan jeg gøre for at opnå at de blomstrer midt i juni hvor vores datter bliver student?

Med venlig hilsen
Dorte Andersen, februar 2003

Svar

Studenternelliker, Dianthus barbatus, er en toårig plante. Hvis dine planter sidste år kom godt i gang, vil de studenternelliker, som har været udenfor, blomstre fra maj–juli – så midt i juni bør der ikke være problemer. De planter du har haft i en kasse, synes jeg du skal plante ud så snart vejret er til det, eller i hvert fald stille dem udendørs, da de ellers vil komme for hurtigt i blomst. Nogle af planterne kan finde på først at blomstre 3. år, medens andre sætter frø. Der vil så være nye planter året efter.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får jeg mine studenternelliker til at blomstre i juni?