Er min gunnera ødelagt af nattefrosten?

Vi fik et skud af en ven sidste sommer, og da nåede den at blive ca. ½ meter høj med ca. 8–10 blade.

Da man meldte om frost den 2. maj, dækkede vi vores gunnera af med en »fibertex dug« – og nu ser det ud til, at det åbenbart ikke har været nok. Skulle vi have gjort noget andet?

De allerede store blade, 14 stk., var mellem 5–20 cm. De er stort set helt brune, der er kun lidt grønt inde ved stilken, og den største har lukket sig helt sammen. Snøft, snøft… er den så bare helt død nu?

Kunne vi klippe bladene af og give den masser af gødning og vand – ville der så måske være håb for, at de to små blade, som ikke er kommet helt op, vil komme frem, eller er der noget andet vi kan gøre?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Lone Jensen, maj 2011

Svar

For nu at tage det sidste først: »masser af gødning« giver ikke en syg plante livskraft. Enten har den opbevaret energi i form af oplagsnæring fra året før, eller også skaffer planten sig energien løbende ved fotosyntese. Hvis planten vitterligt mangler vand, er det selvfølgelig en god idé at vande den, men vær nu sikker på, at der er tørt omkring planten, for ellers kan en vanding gøre ondt værre.

Men det er svært at overvintre Gunnera, eller mammutblad, som den også hedder, for på den ene side skal planten beskyttes mod frost, men på den anden side må den ikke mangle luft inde under beskyttelsen. Efter beskrivelsen har planten haft alt for fugtige og iltfattige forhold under fibertex’en, og det er sandsynligvis årsagen til, at bladene har taget skade. Der findes en kortfattet beskrivelse af overvintringsmetoden her.

Det bedste i situationen, som den er, vil være at skygge de levende blade, vande efter behov og vente på, at planten selv klarer løvspringet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er min gunnera ødelagt af nattefrosten?