Kan jeg klippe mine cannaer ned sidst på vinteren?

Jeg har nogle cannaer, som jeg klippede ned i efteråret. De har i vinterens løb groet så meget, at de er ved at sætte blomst igen, og det er jo nok lige tidlig nok. Desuden er stænglerne ikke ret kraftige. Kan jeg klppe dem ned igen og få samme fine planter som sidste år?

Med venlig hilsen
Ebbe Hansen, Odense C, februar 2003

Svar

Nej, dine planter vil ikke blive lige så store og flotte igen i år. De har nu brugt masser af sidste års opsamlede energi på at lave blade og begynde blomstersætning. Skæres de ned skal de starte forfra igen. Er de ikke kommet alt for langt frem, kan man have held med at fjerne blomsteranlæg, og de vi så lave nye blomster. Ellers vil de stå og samle energi og blive flotte året efter.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg klippe mine cannaer ned sidst på vinteren?