Kan I anbefale en hurtigtvoksende slyngplante?

Vi har en terasse, som har haft et plastiktag. Taget et nu pillet ned, men trækonstruktionen står stadig. Kan I anbefale en hurtigtvoksende slyngplante, der kan vokse op ad tre lodrette pæle, og brede sig ind over de vandrette lægter, der tidligere bar taget? Det er et sted med god havejord og med sol det meste af dagen. Vi har kig på en gul humle, kan den bruges? Hvordan bliver den om efteråret/vinteren. Hvordan skal den passes?

Med venlig hilsen
Pernille Heinecke, marts 2003

Svar

Der findes mange hurtigt voksende slyngplanter. En meget hurtigtvoksende er Clematis vitalba, og den kan klare både sol og skygge, men er virkelig voldsom, men smuk. En lige så voldsom er arkitektens trøst Fallopia baldschuanica. Især klematissen kan bruge et par modhager når den skal op af stolperne, da de holder sig fast ved klatrende bladstilke.

En humle Humulus lupulus er også god, men det er en staude, så den forsvinder om vinteren. Den gule humle, Humulus lupulus ‘Aureus’, er en sort og visner også væk om vinteren. Det er ikke det store problem at passe humle. Fjern det visne, som ved andre stauder og giv den evt. noget kompost, hvis man synes der er for lidt gang i den.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan I anbefale en hurtigtvoksende slyngplante?